wtorek, 23 sierpnia 2016

Burger z parowaru

Za kilka dni kolejne Mistrzostwa Burgerowe Food Trucków, w których znowu będę miał przyjemność być sędzią :) Przy tej okazji zacząłem wspominać, jak to rok temu byłem nim podczas drugiej edycji i miałem do zjedzenia i ocenienia 20 burgerów :) Z tej okazji postanowiłem zrobić w końcu burgera na parze.
Bułki zrobiłem ze znakomitego przepisu Jurka Sobieniaka, które razem robiliśmy jakiś czas temu na wspólnych warsztatach. Wyszły mega pyszne i idealnie nadają się do burgerów. Zrobiłem je również w parowarze, smakowały świetnie, ale nie wyglądały na górze już tak ładnie jak te upieczone, także w przepisie i zdjęciach są te z piekarnika :)

jak zrobić bułki do burgerów w domu


Składniki na bułki ( 8 bułek)
  • 3,5 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej 
  • 1,5 szklanki wody
  • 50g świeżych drożdży 
  • 1 łyżka soli 
  • 1 łyżka cukru 
  • 1/3 szklanka oliwy 
  • 1 łyżka ziaren sezamu białego 
  • 1 łyżka ziaren sezamu czarnego 
  • 1 jajko 
Składniki ( 2 burgery) :
  • 300g mięsa mielonego 
  • 1 jajko 
  • 1 łyżka lnu mielonego 
  • 1 ząbek czosnku 
  • kiełki buraka 
  • 2 plastry cebuli białej 
  • garść różnych sałat
  • po 2 plastry papryk : czerwonej, żółtej, zielonej, białej, fioletowej, pomarańczowej 
  • kilka kurek 
Przyprawy : 
  • pieprz czarny 
  • papryka wędzona 
  • tymianek 
  • majeranek 
Salsa : 
  • 1/2 mango 
  • kilka pomidorków cherry: zebra, żółte, czerwone 
  • 2 łyżki oliwy extra vergine 
  • garść kolendry 
  • sok z 1 limonki 
  • świeżo zmielony pieprz zielony 
  • pieprz czarny 

przepisy na parze z mięsa mielonego i warzyw

Przygotowanie bułek 

Wodę przelewamy do garnka i podgrzewamy do temperatury, w której swobodnie możemy włożyć palec :) ( ja się zagapiłem i później włożyłem do prawie wrzątku ;) , więc uważajcie :D  )

Dodajemy do niej świeże drożdże i cukier. Wszystko mieszamy i zasypujemy z góry mąką, tak żeby zrobił się kożuch i odstawiamy na 15 minut w ciepłe miejsce.

3 pozostałe szklanki mąki przesiewamy i odsypujemy 1 do drugiej miski. Do 2 szklanek mąki dodajemy sól i pracujący rozczyn. Po czym wyrabiamy ciasto. Kiedy powstanie kleista zawiesina wlewamy oliwę i mieszając po 2 minutach wsypujemy resztę mąki i wyrabiamy na elastyczne ciasto. Może się ono delikatnie lepić do rąk.

Gotowe ciasto na bułki przekładamy do oprószonej mąką miski i przykrywamy ją natłuszczoną folią.
Ciasto zostawiamy do czasu, aż podwoi swoją objętość.

 ( W tym momencie możemy przejść do przygotowania mięsa i krojenia innych składników )

Kiedy ciasto już będzie odpowiednie, wyrabiamy je ponownie 2 minuty i dzielimy na 8 części.
Z każdego kawałka formujemy placki o średnicy ok. 13 cm i grubości 1 cm. Układamy je na papierze do pieczenia. Po czym smarujemy rozmąconym jajkiem i posypujemy ziarnami sezamu.
Odstawiamy tak przygotowaną blachę na 10 minut Po tym czasie pieczemy 12-15 minut w temp. 220 stopni.

Przygotowanie mięsa i innych składników

Do mięsa wbijamy jajko, dodajemy łyżkę lnu mielonego oraz drobno posiekany czosnek. 
Przyprawiamy pieprzem czarnym, papryką wędzoną oraz tymiankiem i majerankiem.  
Kurki dokładnie myjemy, oczyszczamy, osuszamy papierowym ręczniczkiem i dodajemy do mięsa. 

Papryki myjemy i kroimy z każdej po 2 plastry, które oczyszczamy z ewentualnych pestek.

przepis na bułki do burgerów

Z mięsa wyrabiamy 2 duże kotlety i układamy je na folii aluminiowej na pierwszym poziomie parowaru. Zalewamy pojemnik na wodę wrzątkiem i włączamy urządzenie na 20 minut.

Mango myjemy i kroimy na pół. Połowę obieramy i kroimy w kostkę. Dodajemy umyte i przekrojone na pół pomidorki cherry, polewamy oliwą z oliwek extra vergine, przyprawiamy pieprzem czarnym i zielonym. Dokładamy garść posiekanej kolendry i polewamy sokiem z limonki.

Na 10 minut przed końcem parowania mięsa, na drugi poziom układamy plastry kolorowych papryk.

Kroimy na paski białą cebulę oraz myjemy i osuszamy sałaty.

Po wyłączeniu parowaru i upieczeniu bułek, możemy tworzyć naszego burgera :)
Na bułkę układamy sałaty, kotleta, cebulę, plastry papryk, salsę mango z pomidorkami i na wierzch kładziemy kiełki buraka.

ile czasu gotować w parowarze

Niby prosty burger, a wyszedł mi chyba najdłuższy przepis w historii :) Albo tak mi się wydaję, przez to, że ostatnio tych nowych przepisów bardzo mało i trochę odzwyczaiłem się od pisania.

Jesteście ciekawi jak było, na Mistrzostwach Burgerowych, o których wspominałem na początku i jak wyglądało 20 burgerów oraz kto wygrał i czy warto iść na kolejne wydarzenie ? :) Jeśli choć na jedno pytanie odpowiedzieliście twierdząco łapcie linka do mojej relacji : Mistrzostwa Burgerowe 

Zapraszam też wszystkich na kolejne Mistrzostwa Burgerowe, które odbędą się 27-28 sierpnia na PGE Narodowy. Żarcie na Kółkach robi najlepsze i największe zloty :) Nie samymi burgerami człowiek żyję, więc będzie prawie 100 Food Trucków z daniami z całego świata.  Łapcie link do wydarzenia, żebyście byli na bieżąco jakie Food Trucki będą i jakie jeszcze atrakcje przygotowali organizatorzy :)

żarcie na kółkach zlot food trucków

Dodatkowo w niedziele na Stadionie będzie Memoriał Kamili Skolimowskiej, gdzie będzie można podziwiać naszych olimpijczyków, na memoriał jest darmowy wstęp, także warto ten weekend spędzić w okolicach Stadionu Narodowego :)

Jako, że będę kolejny raz sędzią, to czeka mnie mega wyzwanie 20 burgerów i mam na to tylko niedziele tym razem, także jakby ktoś z czytelników chciał mi pomóc w jedzeniu i ocenianiu, piszcie śmiało najlepiej na FB bloga w wiadomościach :)

Pozdrawiam i smacznego

Adam

11 komentarzy:

  1. wygląda świetnie i na pewno też tak smakuje :)
    Kinga

    OdpowiedzUsuń
  2. Super przepis!
    Zapraszam do mnie :-)
    http://www.mecooks.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda genialnie! Ja ostatnio próbuję gotować trochę z www.kcalmar.com . Polecam, jako inspirację:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niech Pan do nas powróci :c ten blog jest przegenialny. Jestem Pana fanką :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niech Pan do nas powróci :c ten blog jest przegenialny. Jestem Pana fanką :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tyle dobrego na talerzu :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy przepis

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że ten przepis jest szczególnie ciekawy. Bardzo lubię burgery i często zamawiam sobie do pracy z BurgerKing. Moim ulubionym jest Triple Whopper, gdzie jest dużo mięsa. Dostawa jest szybko, dlatego nie muszę martwić się o przygotowywanie wcześniej posiłku. Z resztą, nie jestem dobra w gotowaniu potraw, dlatego często jem na mieście :) Ma to związek również z tym, że mam niewiele czasu, a kupowanie jedzenia na mieście jest dla mnie zdecydowanie wygodniejsze. Restauracyjne menu jest zdecydowanie bardziej rozbudowane niż kiedyś i fanatycy burgerów mogą zamówić naprawdę solidną porcję z dużą ilością dodatków, które mi odpowiadają. Zdecydowanie lepiej wolę BK niż McDonalds lub kilka opcji z Kfc.

    OdpowiedzUsuń
  9. Burger jest naprawdę pyszny. Swojego czasu wrzucaliśmy przepis na dietetyczny przepis na burgera na Silniejszy.pl i było pysznie, ale ten Twój... wygląda przegenialnie. Dzięki za super inspirację!

    OdpowiedzUsuń
  10. Niezależnie od tego, czy jest to tradycyjny cheeseburger czy bardziej eksperymentalna wersja z nietypowymi składnikami, pyszny burger zawsze potrafi mnie zachwycić swoim niepowtarzalnym smakiem!

    OdpowiedzUsuń

Podobne przepisy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...